Проекти
Екологічна
мандрівка
Проект в початковій школі
Підготувала вчитель початкових класів Возьна І.С.
Зміст
1.
Анотація…………………………………………………………………….3
2.
План проведення
проекту “Екологічна
мандрівка………………………..5
3.
Перший тиждень. Відкриття
проекту. Оголошення плану
проведення проекту. Виступ
агідбригади. Вікторина
“Цікаве
природознавство”………………………………………..............6
4.
Другий тиждень.
Екологічний тренінг-подорож “З природою
живи у дружбі”. Акція “Боротьба з Королем
сміття”…………………15
5.
Третій тиждень. Урок
милування природою “Любіть Україну
весняну свою”. КВК “Люби і знай свій
рідний край”…………………26
6.
Четвертий тиждень. Усний журнал “Білий птах з чорною
відзнакою”. Конкурс малюнків “Чарівний
світ природи”…….............39
7.
П’ятий тиждень. Виховний захід “Весна–красна”.
Підведення підсумків
тижня………………………………..…………...48
8.
Бібліографія……………………………………………………………….59
Анотація
Сучасні масштаби
екологічних змін створюють реальну загрозу
життю людей, тому навчально-виховна діяльність школи має бути спрямована
на виховання екологічної культури учнів, щоб виросло покоління, яке охоронятиме
довкілля. У вихованні екологічної свідомості дітей можна визначити такі етапи:
●
бачення і розуміння краси навколишнього світу, його
багатства;
●
формування потреби не лише споглядати, а й бережливо
ставитися до природи, охороняти й збагачувати її;
●
усвідомлення, що природа не є чимось відстороненим від
людини, що людина – це і є частина природи, гармонійно пов’язана з нею;
●
становлення екологічної відповідальності, яка
базується на екологічних знаннях.
У початковій школі екологічна освіта здійснюється, як відомо,
на міжпредметній основі . Зміст чинних програм
дає змогу сформувати у дітей
елементарні природничі та природоохоронні уявлення і поняття, вміння і
навички. Екологічному вихованню сприяє
різноманітна позакласна робота:
- екскурсії в
природу, уроки милування природою, уроки мислення серед
природи;
- використання народного фольклору
еколого-натуралістичного напрямку;
- проведення еколого-трудових десантів, участь
у природоохоронних
операціях, акціях,
екологічних суботниках;
●
екологічні ігри, ігри на місцевості;
●
конкурси малюнків на екологічну тематику, проведення
натуралістичних
свят, години спілкування, уроки з екології;
●
робота над екологічними проектами, завдання на
дослідження та ін.
Проведення проекту“Екологічна мандрівка” – одна із
форм позакласної роботи.
Мета: в доступній та цікавій формі розкрити сутність сучасних
проблем екології, сприяти нагромадженню екологічних знань; розвивати творчу та
ділову активність, готовність до екологічної діяльності; виховувати почуття
відповідальності за природу як національне багатство, основу життя на Землі.
План проведення проекту
“Екологічна мандрівка”
І тиждень.
1. Відкриття проекту“Екологічна
мандрівка”.
Оголошення плану проведення проекту.
Виступ агітбригади.
2.Вікторина “Цікаве
природознавство”.
ІІ тиждень.
1. Екологічний
тренінг “З природою живи у дружбі”.
2. Акція “Боротьба з
Королем сміття”.
ІІІ тиждень.
1. Урок милування
природою “Любіть Україну весняну свою”
2. КВК “Люби і знай
свій рідний край”.
ІV тиждень.
1. Усний журнал “Білий птах з чорною
відзнакою”.
2. Конкурс малюнків
“Чарівний світ природи”.
V тиждень.
1.Виховний захід
“Весна-красна”.
2. Підведення
підсумків проекту.
Відкриття проекту
“Екологічна мандрівка”
Оголошення плану проведення проекту
Виступ агітбригади
1. Мій отчий дім, де всі
стежки мої
Веселками ясними перевиті,
Де у садах співають солов’ї,
Де шлях в світи лежить в пахучім житі.
2.Мій отчий дім, ти дав мені усе,
Моя Вкраїна піснею багата,
Ввійшла у серце співом голосним,
Як та любов, яку дарує мати.
3.Як не любити
село своє,
Де лунає спів соловейка,
Де сині простори, де прозорі струмки,
Де зелені гаї, де красиві сади,
Де квіти цвітуть барвистим вінком,
І сонце сіяє над нашим вікном.
4.Спитаєте, за що?
Й сама не знаю.
Люблю його дуже, та й усе.
Можливо, над ним веселка грає,
Що квітнуть яблуні і лан дзвінкий росте.
5.За спів пташок,
за голубу блакить,
За простоту і доброту народу,
Що без труда і дня не може жить.
І-й ведучий
Ліс, луки,
річки… Одвічна краса природи. Та чи ж вічна вона? Чи буде отак і завтра, і
через роки, століття? Побоювання ці небезпідставні. Чимало лиха навколишньому
середовищу заподіяно людиною. Вирубані ліси, затоплені землі, понівечені
дерева, забруднені річки і моря… Людина активно впливає на природу. І вплив цей
не завжди бажаний.
ІІ- й ведучий
Дорогі
друзі! Сьогодні ми з вами зібралися для того, щоб розпочати тиждень “Екологічна
мандрівка” і поговорити про екологію в нашому рідному краї, про ту небезпеку,
яка загрожує Землі, а значить і нам, бо ми з вами на ній живемо.
І-й ведучий
Всім відомо, що природа на Землі сформувалася до появи людини. Первісні
люди були такою ж частиною природи, як і дикі звірі, а головною їх проблемою
був голод.
ІІ-й ведучий
І пізніше,
щоб не вмерти з голоду, люди навчилися вирощувати хліб і розводити домашніх
тварин. Але їхньою проблемою були інфекційні хвороби, що розводилися від
накопичення сміття і бруду, особливо в містах.
І-й ведучий
Ще пізніше,
щоб зробити своє життя багатшим і зручним, люди стали змінювати природу,
розвивати технічний прогрес, забруднювати все навколо.
ІІ-й ведучий
Теперішньою
проблемою всіх людей на Землі є “екологічні” захворювання природи.
І-й ведучий
Природа
схожа на організм людини, тільки дуже великий. Як дихальна система постачає в
людський організм кисень, так і ліси збагачують киснем повітря Землі.
ІІ-й ведучий
Як
кровоносна система живить всі клітини людського організму, так криниці, річки,
озера і моря несуть воду та поживні речовини до всього живого на планеті.
І-й ведучий
З
давніх–давен українці шанобливо ставилися до криниць, джерел. Берегли і леліяли
їх, бо добре знали, що вода – то джерело життя на Землі.
ІІ-й ведучий
Та
в шаленому ритмі атомної епохи ми по іншому стали дивитись на світ. Усе брали
від природи “не чекаючи милостей”, а з віддачею не поспішали.
І-й
ведучий
І ось
прийшов час, коли природа вже не може віддавати, коли вона волає, кричить:
“Людино, захисти, врятуй мене від самої себе!”.
І-й ведучий
Щорічно
планета втрачає десятки видів тварин і рослин, які заносяться до Червоної книги
під звуки траурних маршів екологічної катастрофи.
ІІ-й ведучий
Важко поранена, плаче хвора Земля. І
Чорнобиль, тривожний дзвін, закликає до розуму.
Людино, розумна істото!
До тебе
звертаємось ми.
Бо
гинемо, гинемо, гинем!
Будь ласка, ти нас захисти!
Хай будуть в нас цілі дерева,
Рослини, тварини, пташки.
Людино! Людино! Людино!
Ми просимо…
Разом: Нас збережи!
Ти, перш ніж втручатись, подумай,
У гурті все зваж, обсуди.
Якщо вже природа загине,
То згине вона…
Разом: Назавжди!
(звучить тривожна музика)
1.
Рятуймо чисте повітря,
рятуймо воду – в джерельцях, криницях,
в
малих і великих річках.
Рятуймо
рідкісних птахів –
не
всі ще породи,
А
ті, що зникають в полях,
у
лісах, у лугах.
2.
Рятуймо злаки, а потім
рятуймо
квіти,
Рятуймо
світанки від кіптяви,
гару
й димів.
Рятуймо
тишу,
щоб в тиші мовчати й радіти,
Рятуймо
вулицю від голосних двигунів.
3.
Рятуймо землю, а також
рятуймо
небо,
Рятуймо
роси і птахів
солодкий
мотив.
Життя ми рятуймо. Від кого?
Від себе. Поки ще не пізно.
І можна хоч щось зберегти.
Цікаве
природознавство
Вікторина
1.
Яка наука вивчає зв’язок живих організмів з
природою? (Екологія).
2.
Як називається книга, в якій список рідкісних
видів тварин та рослин, що перебувають під загрозою зникнення? (Червона книга).
3.
Як називаються опади у вигляді води? (Дощ).
4.
Яка з поширених у нас рослин здатна
передбачати тривалий дощ ? (Кінський
каштан).
5.
Дерево, на якому ростуть котики. (Верба).
6.
Яке хвойне дерево скидає на зиму хвою? (Модрина).
7.
Назвіть найменшу квіткову рослину. (Ряска мала).
8.
Що замінює м’ясо серед рослинного світу? (Гриби).
9.
Дві найпопулярніші у світі лікарські овочеві
рослини. (Цибуля, часник).
10.
Назвіть найменшого із ссавців нашої фауни. (Землерийка).
11.
На
яку тварину нашого лісу не діє отрута гадюки? (На їжака).
12.
Плазун із жовтими вушками. (Вуж).
13.
Хто
відкидає хвоста? (Ящірка).
14.
Коли
рак рухається вперед, а не назад? (Коли
підбирається до їжі).
15.
Про
яких тварин можна сказати, що вони “лізуть із шкіри”? (Змії).
16.
Чи
бувають літаючі звірі? (Так, кажани).
17.
Яка
тварина спить на спині? (Борсук).
18.
Які
тварини ростуть протягом всього життя? (Риби).
19.
Яка риба без луски? (Сом).
20.
У
якого птаха найбільша сім’я? (У сірої
куріпки може бути 26-28 пташенят).
21.
Яких
птахів найбільше в наших краях? (Горобців,
шпаків і домашніх курей).
22.
Які
птахи видають звуки, схожі на сміх людини? (Сіра
сова і пугач.)
23.
Які
птахи прилітають до нас першими? (Граки).
24.
Який
птах будує собі гніздо з риб’ячих кісток? (Зимородок).
25.
Хто з
птахів плете своє гніздо, як рукавичку? (Синиця
– ремез).
26.
Які
птахи прилітають до нас взимку? (Омелюхи
і снігурі).
27.
Який
осілий птах вигодовує пташенят узимку? (Шишкар).
28.
Що
буде із бджолою, якщо вона вкусить? (Вона
загине).
29.
Хто
швидше махає крилами – джміль чи комар? Як це можна визначити? (Комар, бо він дзижчить, а джміль тільки
гуде).
З
природою живи у дружбі
Екологічний
тренінг-подорож
Мета. Збагатити знання дітей про лікарські дерева
України. Ознайомити з народними традиціями лікування рослинами і показати
відображення цієї теми в легендах прикметах, прислів’ях. Розвивати пізнавальні
інтереси учнів. Виховувати бережливе ставлення до рослин, любов до рідного
краю.
Обладнання: кольорові ілюстрації,
гербарії, книги, картки з назвам дерев, картки – схеми для гри “Поле чудес”
І. Вступне слово вчителя.
●
Діти, сьогодні ми проведемо
екологічний тренінг –подорож. Під час подорожі будемо працювати слухати ,
гратися, відгадувати і лікуватися. А помандруємо ми лісовою стежинкою з дідусем
Лісовичком. Подорожуючи від зупинки до зупинки, ви дізнаєтеся про лікувальні
властивості дерев нашого краю, ознайомитеся з народними легендами. Закріпимо
правила поведінки в природі .А під час подорожі на вас чекають такі зупинки:
1.
“Лікарські дерева України”.
2. “Що
росте у лісовому домі”.
3. “З
природою живи у дружбі”.
4. “Гра
“Поле чудес”.
5. “Впізнай
мене”.
6.“Музей
природи”.
7. “Буду я
природі другом “.
8.
“Фіточай”
ІІ. Лісовичок.
Перша зупинка “Лікарські дерева України”. Кросворд
“Лікарські дерева України”.
1) Який кущ є символом українського
народу і водночас лікарською рослиною? (Калина).
2) Яке дерево-лікар дало назву літньому
місяцеві? (Липа).
3)Яке
дерево застосовується в народній медицині повністю? (Сосна).
4)Яке
дерево, найбільш оспіване Т.Г.Шевченком, є символом України та оберегом рідного
дому, має великі лікувальні властивості? (Верба).
5)Яке білокоре дерево найраніше розпочинає
весняний сокорух? (Береза).
6)Яке дерево має лікувальні властивості,
його плоди схожі на гриби? (Дуб).
3
|
|
||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||
|
|
|
|
|
2
|
|
|
||||||||||
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
2.Розповідь про березу.
У сиву давнину слов’яни як і тепер, поділяли рік на дванадцять місяців.
Але починався він не січнем, а березнем. Пробуджувалася
природа, саме час у поле збиратися, до сівби готуватися. Так чим же це не
початок життя? Чим не початок нового року? Берези
одні з перших дерев, а подекуди й перші, надягали зелене вбрання. Тому й місяць
,що починав рік, називався березозіль. Українська мова зберегла давню
назву. Здавна це дерево шанують люди.
Білокора красуня! Береза стала символом чистоти, невинності та ніжності. Вона
оспівана в піснях, прославлена в живописі. Народна
та наукова медицина широко використовує настій з бруньок та листків. Свіжі листки допомагають при ревматизмі, заспокоюють біль у забитих
місцях. Настоєм листків змазують уражені місця при хворобах шкіри, миють
голову, щоб зменшити випадання волосся. Дуже корисний і березовий сік. Він
містить цукор, вітаміни і яблучну кислоту. З нього роблять прохолодний напій.
Та коли вже мова пішла про березовий сік, то, зауважимо, що його можна брати
лише на ділянках, призначених для вирубування. Отвір у стовбурі потім заліпити
воском, фарбою або глиною, бо у відкриті рани може потрапити інфекція.
– Діти,
може хтось із вас знає про березу вірші, загадки, пісні або прислів’я?
(Відповіді дітей. Учениця читає вірш “Берізонько, берізонько).
Берізонько,
берізонько, ти мавко лісова.
Зелені твої
кіски вітрисько розвіва.
Стоїш ти
при дорозі у травах і кущах
І білі твої
ноги все миєш на дощах.
Прошу вас,
із берези ви соку не точіть.
Ви краще їй
сестричку зелену посадіть.
Ви краще їй
шпаківню поставте на гілках,
Щоб
прилітав до неї друг лісу, добрий птах.
ІІІ. Лісовичок. Друга зупинка ”Що росте у лісовому домі?”
1.Відгадування загадок про дерева.
Голки має
коротенькі.
Всім
знайомі ці гілки
Й шишки
довгі , мов свічки. (Ялинка).
Білокрилий, наче птах,
І оспіваний
в піснях,
Дрібне
листячко на нім,
Що й казати
- гарний дім! (Береза).
Я не груша, і не слива,
Але кажуть
що, вродлива.
Я стою у
срібнім листі,
У червоному
намисті. (Калина).
Всі пани скинули жупани,
А один пан
не скинув жупан. (Листяні дерева і хвойне).
Літом
виростає,
А осінню
опадає.(Листя).
На дереві народився в кожусі,
Кожух
розірвався, і я на землю впав. (Каштан).
Батько тисячі синів має,
Кожному
мисочку справляє.(Дуб, жолуді).
На дереві
гойдається,
Жупан
колючий має,
На літо
одягається,
А восени
скидає.(Каштан).
Відгадай, як звать наш дім,
Все про
нього розповім.
Стовбур
жовтий , мов янтар,
Досягає
стеля хмар,
І колючі, й
довгі, й тонкі
На гілках
зелені голки,
Шишок
безліч…та маленькі,
І не довгі, а кругленькі. (Сосна).
Я – гарний колючий кущ, на якому в
травні з’являються рожеві пахучі квіточки, які перетворюються на ягідки. А
використовують їх при захворюванні нирок, стравоходу. (Шипшина)
2. Розповідь про
вербу. А знаєте ви, що це за гілочка? Це
гілочка верби. Верба дарує багато корисного, вона позначає, де вода на землі.
Криницю копали під цим деревом. Верба -
природній фільтр. Ось чому раніше брали воду під вербою, та й риба ловилась
краще, бо любить чисту воду. Верба дуже цілюща, використовують кору, гілки.
Настій кори понижує температуру, застосовується при ревматизмі, застуді,
головному болю, розладах шлунка. А ще про вербу складено багато пісень та
віршів. Верба - це дерево - символ в
Україні.
Легенда про вербу , калину
та журавлика.
Напали на нашу землю вороги, спалили село, отруїли криниці. Залишилося
тільки кілька стареньких хат. В одній
хаті жила жінка з двома дітками. Не знали вони, що вода в криниці отруєна. Вийшла з хати
дівчинка Наталочка. Була вона дуже красива, мала довгі коси, на шийці носила
намисто з коралів. Набрала дівчинка у відро води та й напилася. Але не змогла
отрута вбити дівчинку. Сталося диво. Перетворилася Наталочка на красивий кущ, а
її намисто – на червоні ягоди. З
того часу коло криниці й росте калина. Вийшов
з хати хлопчик Іванко. А був він стрункий та вродливий, носив сірий
полотняний одяг. Напився хлопчик води та
й перетворився на журавлика. З того часу воду з криниць дістають «журавлі». Вийшла з
хати мати. Побачила, яке лихо сталося з дітьми, - завмерла з горя та й перетворилася на
сріблясту вербу. З того часу біля
криниць стоїть срібляста вербичка-мати коло своєї доньки-калини та синочка-журавля. Всі разом вони оберігають
криницю від забруднення.
ІV. Лісовичок. Третя зупинка “З природою живи у дружбі”.
Конкурс
прислів’їв про дерева.
V. Лісовичок. Четверта зупинка. Гра “Поле чудес”.
Весною це дерево стоїть у пишному
цвітінні, наче все у білій піні, святкове. І запах його квітів відчутний
здалека. Шкода лише, що саме заради квітів люди ламають його гілки, калічать.
|
|
|
|
|
|
|
(Ч е
р е м х а).
Часто
люди називають це дерево “солодким”. Ні, цукерки на ньому не ростуть,
але подивись уважно, як багато бджілок ласують солодким нектаром з його квітів,
а у вулику той нектар перетвориться на
запашний солодкий мед. Нарви обережно
квіток з цього дерева і завари, як чай.
|
|
|
|
(Л
и п а).
Приклади руку влітку до стовбура
цього дерева. Він прохолодний, навіть під гарячим сонцем. Це єдине дерево з
білою корою, яка не нагрівається на сонці.
|
|
|
|
|
|
(Б е р е
з а).
“Патріарх лісів“, ”могутній велет”–
так часто називають це дерево, бо й справді ,в лісі воно здається найсильнішим.
Крім того, що це дерево-богатир, воно ще й дерево-довгожитель.
|
|
|
(Д у б ).
Станьмо під крону липи ,клена, дуба і
почуємо, як шелестять листочки, вітерець поміж них заплутався, і вони легенько
стукають одне об одне. А під цим деревом не шелест, а шум, бо вітер розхитує
гілочки, і листочки розсікають повітря. Яке
ж дерево шумить?
|
|
|
|
|
(С о с
н а ).
Там, де в лісі є озерце, ростуть високі й розлогі дерева. Аж
схиляються до води. Ніби хочуть помилуватися, які ж то гарні золоті пухнасті
“котики” прикрасили їх рано – навесні! Он, майже на кожному з них і бджілка
сидить , золотавий пилок збирає, бо ще ж квітів немає. Яке дерево квітує так
рано?
|
|
|
|
|
( В е р
б а ).
1.Розповідь
про липу. Липа
– чудовий літній медонос, найулюбленіше дерево бджіл. Вони наче забувають про
інші квіти, всі прямують туди, де жовтіють джерельця смачного нектару. Хто не
чув про чудовий липовий мед? Липовий мед вважається найсмачнішим,
найкориснішим. Через багаті медові врожаї називають липу “медоносним деревом”.
Майже 800 кг меду збирають бджоли з одного гектара липових насаджень. Але,
мабуть, найважливіше призначення липи -
медичне. Липовий чай, настояний на суцвіттях,
– дуже давні, дуже поширені й улюблені народні ліки від різних хвороб.
Столова ложка висушених квітів, запарених у склянці окропу, – чудовий засіб
проти нежитю. Липовий цвіт – чи не найкращий потогінний засіб. Настій з нього
має ще й бактерицидні властивості.
2.Легенда про липу.
Жила собі козачка Горпина і мала вона
двох синів. Ніби від серця їх відривала, виряджаючи на Січ. –
Дуже гірко мені виряджати вас, але йдете ви на святе діло - боронити нашу
землю. Не осоромте ні пам’яті батька, що загинув, ні землі, яка вас зростила.
Щоб пам’ять про вас лишилась, посадіть поруч з батьковою ви по липці, я буду
приходити до них і молитися за вас. Коли будуть в’янути листочки, то знатиму,
що важко вам, коли пробиватиметься сік із котроїсь з них, знатиму, що ранений один
із вас, як стануть всихати, знатиму, немає вас на світі. Поливатиму сльозами їх
своїми, щоб ожили. Скільки посаджено лип, скільки хоробрих мужів пішло на
війну. Приготувала
я вам торбинку цвіту з батьківської липи. Чи застуда, чи ще якась хвороба, у
пригоді стане липовий цвіт. Під липою нікого ще не вбило грозою. Заварений
липовий цвіт допоможе від застуди, головного болю, нерви заспокоїть, вгамує біль
у животі . Присядемо під батьківським деревом і в дорогу, діти… Подякували сини
та й поїхали .
VІ. Лісовичок.
П’ята зупинка “Впізнай мене”.
1.
Конкурс
знавців дерев.
За гербаріями листків
впізнати дерево.
2.
Розповідь про дуба.
Дуб – могутнє, довговічне дерево.
300-500 років – вік поважний, але далеко не межа. Довгожителів серед дубів
чимало. Понад 800 років стоїть могутній у Запоріжжі біля селища Верхня Хортиця.
За легендою, під цим дубом запорожці писали свій знаменитий лист до турецького
султана, а Богдан Хмельницький відпочивав під його розлогою кроною. Понад 1000
років дубові, що росте поблизу хутора Буда на Черкащині. Досі шумлять у селі
Будищі Звенигородського району віти велетенського дуба, у дуплі якого, за
переказами, Тарас ховав свої малюнки і який в народі називають Шевченковим. В
Лозуватському дендропарку, який створений на нашій рідній Шполянщині в
1969-1970 роках, росте 264 видів дерев, в тому числі 60 видів дуба.
З жолудів дуба давня людина пекла
хліб . При розкопках в Україні у селищах, вік яких перевищує 5000 років,
археологи знайшли піч, де збереглися відбитків жолудів у глині. Звідси і повага
до дуба, його слава. У жолудях багато крохмалю, а жиру - як у доброму молоці.
Уже давно помічено, що повітря дубових гаїв гарно впливає на тих, у кого
підвищений тиск. Отже, відпочинок під кроною дуба - це добрі ліки. Відвари кори
дуба допомагають при запаленнях ясен, ангінах та опіках, при отруєнні солями
важких металів
VІІ. Лісовичок. Шоста зупинка “Музей природи”.
1. Цікава екологічна інформація.
Береза
випаровує за день 6 відер води, дуб - 6, екваліпт - 40. Над лісами випадає на 3% дощів більше, ніж над
ланами. За
1 год 1 га лісу поглинає 2 кг вуглецю, це те, що видихають за
цей час 200 осіб (ліс при цьому
виділяє 2 кг кисню).
Людині потрібно 960 л кисню на добу;
стільки виділяє його 5дерев. Крилате
насіння берези може відлетіти від материнської рослини на 6 км , насіння ялини
– на 2,4 км, клена – 0,69 км, ясена – 0,02 км. 1
т макулатури рятує від вирубування 0,4
га лісу середнього віку; 20 кг макулатури зберігають одне дерево. Блискавка:
із 100 ударів випадає на дуб – 54, тополю – 25, ялину – 10, сосну – 6, бук – 3
, липу – 2 ,акацію – 4
1.Легенда про бузину . Жив
старий – престарий чоловік. Жив самітньо. Мав тільки одного-єдиного
сусіда-бузька на стрісі своєї хати. Бузько жив із своєю бузьчихою. Вони
виводили троє-четверо бузьченят і вчили їх літати. Одного разу молоде бузьченя,
не розрахувавши своїх ще слабких сил, упало в глибоку прірву, зламало собі
ніжку і крило пошкодило. Бачив те нещастя старий чоловік .Підібрав зраненого
птаха і приніс його до себе. Місяць виховував його, а коли ніжки і крило зовсім
зажили, виніс і відпустив до пташиної родини, яка вітала його радісним клекотанням. Восени полинули бузьки в далекий
вирій. Минула зима. А коли повіяли теплі
весняні вітри, повернулися знову до хатини старого. Той, якого
врятував він від загибелі, і його молода бузьчиха. І кожне
з них принесло у дзьобі по зернині. Поклали зернята на долоню старому, і зрозумів
він, що не прості то зерна, а чарівні. Оту зернину, що приніс бузько, посадив
старий біля самої хати, а ту, що принесла бузьчиха, - над кручею. Поливав їх
водою з джерела. І зросли з тих зернят небачені тут кущі. Зацвіли вони в
травневу пору пахучими квітами. Бузьків кущ фіолетовими кетягами, а бузьчишин –
білими, схожими на парасольки, суцвіттями. Тоді й назвав вдячний чоловік
бузьків кущ бузком, а бузьчишин - бузиною. Бузок веселив зір своїм цвітом, а
бузина дарувала старому цілющі ліки від багатьох хвороб.
VІІІ. Лісовичок. Сьома зупинка “Буду
я природі другом”.
Конкурс на кращий вірш про дерево.
ІХ. Лісовичок.
Восьма зупинка” Фіточай”.
Х. Підсумок.
Ліс любити, синку, треба
Не
лише за тінь, росу.
Не
тому, що він для тебе
Дарував
свою красу.
Ліс
– багатство, слава краю
Він могутній, мов
живий.
Він
од посух заступає
Лан
широкий степовий...
Ліс
– то сила для людини,
Ліс
– окраса всіх країн...
Ліс
безсмертний!
Але
ж люди берегти повинні ліс!
Акція “Боротьба з Королем сміття”
Любіть
Україну весняну свою
Урок
милування природою
Мета. Формувати екологічну культуру
молодших школярів; розвивати дитячу уяву, мислення, фантазію, зв’язне мовлення,
цікавість до спостережень; виховувати почуття краси та турботи за все, що
оточує.
Обладнання. Малюнок дівчини-Весни,
кошик з Квіткою – Семицвіткою, набори з кольоровою крейдою, картки із
зображенням тварин. Хід уроку
І.Організаційна частина. Відгадайте загадку.
Вона приходить з ласкою
Та зі своєю казкою.
Як тільки струсить рукавом –
Синіють проліски кругом.
●
Хто це ? (Весна.)
●
Так , це весна. Якою ви її уявляєте?
Який у неї характер?
●
А я уявляю її ось такою. (Учитель
демонструє малюнок).
●
Весна хоче з вами познайомитися. Вона
дуже любить дітей, які вміють фантазувати й придумувати багато цікавого!
Передала для нас ось цей кошик. Давайте подивимося, що в ньому?
●
Це – Квітка-Семицвітка! А пелюстки в
неї незвичайні. Кожна пелюстка має назву:
1.”Завдання
хмаринки”.
2.”Чарівники”.
3.”Гостре
око”.
4.”Вернісаж
барв”.
5.”Весняні
пахощі”.
6.”Подоляночка”.
7.”Точка
зору”.
ІІ. Завдання
хмаринки. – Уявіть, що ви чарівники і можете
нафантазувати що завгодно. Спробуйте дати відповіді на такі запитання: –
Що тебе дивує навесні? – Чому ти радієш? Кому посміхається сонечко?
Про що мріють бруньки? – Зробимо Весні невеличкий
подарунок. (Малюнок на асфальті “Сонечко і хмаринки”)
ІІІ. Чарівники.
– Весна – чарівниця... Усе пробуджується від зимового сну. “Якби я був
чарівником...” Поміркуйте, що ви зробили б навесні, якби були чарівником?
ІV. Гостре око
–
Під час прогулянок ви спостерігали за змінами в природі. Весна – художниця.
Якого вона кольору? Вкажіть якнайбільше кольорів, яких не було взимку, але вони
з’явилися у весняній природі.
–
Що, на вашу думку, означає кожний колір? Наприклад: зелений – символ
відновлення життя, жовтий – тепла, блакитний – чистоти, ніжності.
V. Вернісаж барв.
–
Як ви гадаєте, чому весну іноді називають “блакитною”? Де можна побачити
весняну голубінь? (Вірш М. Сингаївського “Голуба весна”)
–
Природа поступово розкриває свою “палітру” і починається справжній вернісаж
барв. Як можна охарактеризувати весняне небо? (Чисте, вмите, прозоре, ясне,
лагідне.)
Конкурс на
краще висловлювання ”Який малюнок
подарувало мені небо”
– Помилуйтеся першими весняними
листочками. Якими словами можна описати зелень?
VІ. Весняні пахощі.
– Як
легко дихається весною! Вдихніть на повні груди свіже повітря.
– Чим же пахне весна? (Першою зеленню,
теплою землею, молодим листячком, весняними квітами.)
– Спробуємо відчути “зітхання” весняної
землі. (Вірш М.Сингаївського “Срібна тиша”).
– Як можна охарактеризувати аромат перших
квітів? (Проліски, ряст, фіалки, нарциси дарують нам ніжні, тонкі, свіжі, приємні аромати.)
– Які
квіти обдаровані сильним ароматом? (Конвалії, бузок, черемха).
VІІ. Гра “Подоляночка”.
VІІІ. Точка зору.
–
Спробуйте уявити себе частинкою природи. Виберіть, ким би ви хотіли
бути?
1.Хто ти? Де ти?
2. Що ти бачиш? Кого ти любиш?
3. Про що мрієш? Кого боїшся?
4.Хто тобі скаже “спасибі”?
5.З ким дружиш? Для кого живеш?
ІХ. Підсумок
уроку.
– Ось
ви прийшли додому. Мама запитує, як пройшов урок, що було цікавого. Що ви їй розповісте?
–
Краса весняної України здатна зворушити будь-яке серце. Та найріднішою
вона має стати для дітей України. Саме
вам берегти рідну землю, любити її. Тож нехай змалку очі вчаться вбирати красу,
а душа сповнюється любов’ю до неї.
Люби і знай свій рідний край
КВК
Мета.
В ігровій формі перевірити знання про природу рідного краю; дати можливість
учням виявити кмітливість, творчу активність; викликати інтерес до роботи з
додатковою літературою; розвивати мислення,
розширювати кругозір; виховувати почуття колективізму, бажання пізнавати
навколишній світ, берегти його
багатства. Конкурсна
програма КВК:
1.Знайомтво.
Привітання журі.
2.Розминка.
3.Бліц-питання.
4.Квіткова
галявина.
5.Веселі
вірші.
6.Рекламна
пауза.
7.Пташиний гомін.
8.Конкурс
капітанів.
9.Пісенний.
Екологія в небезпеці.
10.Змагаються
уболівальники.
Статут КВК
1.За порушення
дисципліни, підказку чи вигуки журі має право зняти з команди від 2 до 5 балів.
2.Кожна
команда повинна мати свою емблему, девіз
і назву.
3.За
правильну повну відповідь команді присуджується 2 бали.
4.Якщо
команда не змогла відповісти на запитання, вона має право звернутися до
вболівальників. Це право їй надається під час гри двічі.
Вступне
слово ведучих.
– Усе, що оточує нас, серед чого ми живемо – це природа. Вона дарує все
необхідне для життя людей, тварин і рослин. Природа потребує постійної уваги,
турботи. Любіть, бережіть, охороняйте її багатства!
Знов
починається весна!
Знов
починаються дива...
То
серед двору із-під снігу
Раптово
визирне трава,
То
раптом лагідні веснянки
Чи
розщебечуться – ще зранку! –
Птахи
на різні голоси!
А
вчора...вчора…
Що
й казати!
Всі
веселилися до сліз:
Славко
– дражнило й задавака
Наталці проліски
приніс! –
І
зовсім це не дивина:
Так
починається весна!
І. Знайомство. Привітання журі.
1.Команда
“ Всезнайки”.
Шановні
суперники!
Будьте
уважні, будьте тактовні,
Сумувати
сьогодні гріх.
Гра
ведеться чесно, в напрузі,
Ми
- суперники, але друзі,
Дуже
раді вітати всіх!
На девіз:
Ми
всезнайки, ми читайки.
Носа
вам утремо і приз заберемо!
2.Команда
“Пізнайки”.
Суперники
дорогенькі,
Щиро
вас вітаєм.
Вам
терпіння й благородства
У
цій грі бажаєм.
Ми
весела дітвора,
Не
любим сумувати,
З
задоволенням із вами
В
КВК будем грати!
Наш девіз:
Ми
пізнайки-молодці залюбки все знаєм.
Перемогу
в боротьбі здобути бажаєм!
Привітання журі.
(Пісня
на мелодію “Одна калина” у виконанні Софії Ротару)
Сумно,
сумно аж за край,
Змагатися
хочем, грай, музико, грай!
Свято,
свято на душі,
Адже
у цій залі зібралися всі.
Приспів:
Весна
іде, красу несе,
І
тій красі радіє все.
Чудові
квіти вже дарує нам вона.
Любов
несе всьому життя,
І
люблять всі до забуття
Весну
вкраїнську, бо в нас іншої нема.
Судді, судді дорогі,
Не судіть нас строго, бо ми ще малі.
Милі, добрі, чарівні,
Переможем точно – хочете чи ні.
ІІ.
Розминка. Відгадати
загадки (На обговорення 0,5 хв).
1.В небі я
труджуся – знає мене кожний.
Я
на всіх дивлюся – на мене не можна. (Сонце).
Без рук, без ніг, а ворота відчиняє. (Вітер).
Ледь
тремтить на вітерці стрічка на просторі,
Вузький
кінчик у струмку, а широкий в морі. (Річка).
На долину,
на поділ ліг великий сивий віл.
Надійде
теля червоне – геть того вола прогоне. (Сонце
і туман).
2.Білі перлини вітер по небу
гонить. (Хмари).
Куди ступиш – всюди маєш, хоч не
бачиш – споживаєш. (Повітря).
Пішла зоряниця, красна дівиця, через покоси, гублячи сльози...
Місяць дивився і засмутився, сонечко
встало – слізки зібрало. (Роса).
Розсипався горох на сто доріг, та ніхто зібрать не зміг. (Град).
ІІІ. Бліц - питання.
1.
- Який птах опирається на хвіст, коли
сидить на дереві? (Дятел). Куди
повертається голівка соняшника вдень?(За сонцем).
- Ягоди якого
фруктового дерева можуть бути і жовтими, і червоними, і чорними? (Черешні).
- Назвати три рослини, в якої їстівні листочки? (Салат, петрушка, щавель, кріп, капуста).
- Які тварини ростуть протягом усього життя ? (Риби).
2.
- Яка дуже гірка рослина поширена в
народній медицині? (Полин).
- Чиї пташенята не знають своєї матері? (Зозулі).
- Які птахи прилітають до нас першими? (Граки).
- Назвати три рослини, в яких їстівні плоди? (Огірки, малина, яблуні
і т. д.)
3.
- Яка риба без луски? (Сом).
ІV. Поетичний. Веселі вірші про світ
природи (Домашнє завдання). (“Розкажіть онуку”, № 1, 2007 р., ст. 122- 123).
V. Квітковий. Впізнай квітку за
описом.
1.
Ця квітка приносить не тільки здоров’я, а й добро,
ніжність. Її білі пелюстки утворюють віночок, а серединка, мов золоте сонечко.
(Ромашка.) Улюбленці українців,
оксамитно-пелюсткові квітки, які прикрашають кожне подвір’я, цвітуть довго і
яскраво. Образ цих квітів, як погляд матері, промовляє до самого серця.
(Чорнобривці).
Дзвоникоподібна
ніжно-синя квіточка, листочки, немов зелені рученьки. Коли він розквітає, зима
минає. (Пролісок).
Я гордо
голову тримаю
і перед
вітром не схиляю.
Я жовтий, білий, полум’яний.
В саду я квітну
навесні.
Скажіть, яке ім’я мені? (Тюльпан).
2.Квітка скромності і чистоти. Має
дивовижний, ніжний запах та фіолетове забарвлення. Розквітає
з приходом весни. (Фіалка).
Форма насіння схожа на калачики.
Стебла високі, густо вкриті лапатими листками. Квіти білі, рожеві, червоні.
Одна її назва “рожа”. А друга? (Мальва).
Із зеленої сорочки, що зіткав весною
гай, білі дивляться дзвіночки. Як
зовуть їх, відгадай! (Конвалія).
Одцвіту я жовтим цвітом, одягну на себе
літом капелюх. Набіжить
вітрець, повіє, капелюшок мій розвіє, наче пух. (Кульбаба).
VІ. Рекламна
пауза.
(Капітани готуються до конкурсу
“Наймудріший”).
1.Дидактично-екологічна гра з
уболівальниками «Відгадай квітку за кольором».
– Я називаю колір, а ви – квіти
такого кольору.Білий – (підсніжник,
конвалія, нарцис).Жовтий – (мати-й-мачуха,
кульбаба, горицвіт). Синьо-блакитний
– (пролісок, барвінок, сон). Фіолетово-рожевий
– (фіалка, ряст, медунка, бузок). 2.Дидактично
–екологічна гра “Ходить буква рядами”
Ходить буква рядами, дружити хоче з
вами,
Кого за руку візьме, той лікарську
рослину назве. 3.Дидактича гра “Ланцюжок”.(Назви
тварин і рослин своєї місцевості). Білка, акація, ясен,
нарцис, сова, абрикос, снігур, рак...
VІІ. Наймудріший. Конкурс капітанів.
1.Головоломка
”Вогнище в лісі” (Картки з виконаним завданням зачитують члени журі).
Цифрами
запишіть порядок ваших дій при розпалюванні вогнища в лісі. Розставте відповіді
у правильній послідовності.
1.”Захистіться” від вітру при
розпалюванні вогнища.
2. Знайдіть місце для вогнища подалі від
дерев та кущів.
3.
Погасіть водою тліючі вуглинки.
4. Назбирайте сухих гілочок.
5.
Огородіть місце вогнища камінням або обкопайте його.
6.
На сухі гілочки кладіть невеликі, а вже потім великі гілки.
7. Пам’ятайте про лісові пожежі!
2.Дидактична гра ”Пташиний гомін” (Картки з виконаним завданням
зачитують члени журі) .
З поданих букв скласти назви птахів.
Букви: с е а к з і л в я б й о у г р н и
ц ь
3.Продовжити прислів’я.
Краще
синиця в руках, ніж ...(журавель в небі).
Ластівка день починає, а ...(соловей
кінчає).
Восени
і ...(горобець багатий). Ранні
пташки воду п’ють, а ...(пізні сльози ллють).
Де багато пташок, там ...(нема комашок).
Граки
прилетіли, на ...(крилах весну принесли).
VІІІ. Пісенний. Екологія в небезпеці (Домашнє
завдання).
1.На
мелодію пісні” Ой у полі два дубки”
Лісосмуги
тут були,
З
місяцем в танок ішли.
А
тепер тут все пеньки, все пеньки,
І
ганяють хижаки.
Зажурилися
поля,
Що
без захисту земля.
Залишають
нам роки, нам роки
Свіжозрубані
пеньки.
Люди
добрі, поможіть
Ліси
наші захистіть.
Бо
віднині й навіки, й навіки
Проклянуть
нас козаки.
Ой
у полі два дубки,
Ой у полі
два кленки,
Ой у полі
два дубки, два кленки
Залишились
ще поки
2.
На мелодію пісні “Тече вода каламутна”
Тече вода
каламутна.
Чого ж
річка наша смутна?
Я не
смутна, а сердита,
Брудна вода
була злита.
Брудна
вода була злита,
І сміттям цим я
забита.
Наші
люди забувають,
Що
природу не шанують.
Ой природо, рідна мати,
Мусим
тебе шанувати.
Вберегти
від ока злого,
Щоб
служила ти нам довго.
ІХ. Змагаються уболівальник. (Домашнє
завдання).
1.Згадати рядки з пісень, де є назви
квітів.
2.Згадати рядки з пісень, де є назви птахів.
Конкурс на кращу пам’ятку “Ми – друзі
природи!” (Домашнє
завдання).
Підведення підсумків КВК.
1.Слово
членам журі.
2.Пісня “Сонячний круг”
Сонячний
круг, небо навкруг,
Бачиш
малюнок хлоп’яти?
Старанно
він намалював
І
на листку написав:
Хай
завжди буде сонце,
Хай
завжди буде небо,
Хай
завжди буде мама,
Хай
завжди буду я.
Хай
завжди будуть ріки,
Хай
завжди буде риба,
Хай
вода буде в морі,
А
в пустелі верблюд.
Хай
завжди будуть люди,
Хай
завжди будуть діти,
Хай
завжди в чистім небі,
Буде
сонце світить!
Білий птах з чорною відзнакою
Усний
журнал
Мета. Розширити та поглибити знання
дітей про лелеку-оберіг, лелеку-символ. Розвивати мовлення дітей, поповнюючи
словниковий запас, використовуючи епітети, порівняння, вірші, фольклор.
Виховувати інтерес, любов та повагу до улюбленого птаха українців, турботливе
ставлення до пернатих друзів.
Обладнання. Малюнок лелеки білого та лелеки
чорного, картки зі словами – назвами
лелеки, рушник український, вишивки та калина на столі вчителя.
Повідомлення про форму проведення
заняття. Сьогодні у
нас незвичайне заняття. Я пропоную провести його у формі усного журналу.
А про що буде йти мова, здогадайтеся. До речі, в українському видавництві є
часопис із назвою цього птаха. Слова
“видавництво” і “часопис” пояснить нам “Словничок-довідничок”.
І. Усний журнал. Перша сторінка
“Ознайомлююча”.
Отже, відкриваємо
наш журнал .
Відгадайте
загадку.
Відлітають
за моря,
У
краї далекі.
На будинках гнізда
в’ють
Звуть
же їх...(лелеки).
Ви
здогадалися, що йтиметься в нашому журналі про лелеку. (Малюнок лелеки).Що нам скаже “Словничок” про назву цього
красеня-птаха?
“Словничок”:
”Слово лелека прийшло до нас із
південних країв, з кримсько-татарської мови”.
А
зараз розгляньте малюнок лелеки уважно та складіть опис цього птаха за початком
“Лелека - великий перелітній птах...”(Усний опис).
Яку іншу
назву цього красеня ви знаєте? (Чорногуз). Звернемося до нашого “Словничка”. Що
означає слово “Чорногуз”?
“Словничок”:
”Чорногуз” – це давня українська назва. Вона вказує на колір птаха: біла шия,
груди, вся передня частина тулуба, лише чорний хвіст (гуз)”. (Картка зі словом вивішується на дошці).
ІІ
сторінка “Історична”.
На
цій сторінці ви почуєте ще одну назву птаха, будьте уважні. Існує багато легенд
про походження лелеки. Ось одна із них.
Легенда
“Як лелеки дітей врятували”.
Давно
це було, коли на українські землі нападали орди кочівників. Налетять, підпалять
хати, виженуть худобу, заберуть у полон жінок і дітей. А малюків кидали
напризволяще на згарищах. Це побачили лелеки і стукотом дзьобів почали кликати
на допомогу. Але далеко були козаки, не почули. І тоді птахи, підхопивши на
крила потерпілих малюків, піднялися високо-високо над землею. Почули козаки
своїх дітей і кинулися наздоганяти ворогів. А лелеки кружляли над ними,
вказуючи дорогу. Наздогнали козаки завойовників і порубали. Відтоді кажуть, що
лелеки малюків приносять. Навіть існує закличка :
Бузьку,
бузьку, принеси Маруську.
Давайте поговоримо про цю закличку, щоб у всіх, хто хоче маленьку
сестричку чи братика, він з’явився. (Діти повторяють закличку).
●
Яку нову назву птаха ви почули? (Бузько).
●
(Картка
з назвою птаха вивішується на дошці).
ІІІ
сторінка “Народні повір’я”.
●
Більшість лелек селяться біля житла і
вважаються священними птахами, які дарують щастя. Лелека робить своє гніздо на
хаті, на електричному стовпі, або на високих деревах, що ростуть на подвір’ї чи
в саду. І в’є своє гніздо лелека не на один рік. Якщо бузьки оселяться десь, то
живуть там багато років. Старі лелеки летять на свої гнізда, а молоді будують
собі нові. Якщо хтось хоче запросити чорногуза до себе на подвір’я, то треба
покласти на хату, стовп чи дерево колесо. І птахи обов’язково приймуть ваше
запрошення, якщо ви добрі люди.
Які повір’я, діти, ви знаєте про
лелек?
Діти. З давніх-давен існує повір’я, що лелеки
гніздяться лише біля
осель добрих людей.
Гніздо на хаті віщує щастя і достаток.
Не можна руйнувати гніздо лелеки, бо
згорить хата.
Якщо чорногузи відлітають із двору
несподівано і не
повертаються до
гнізда – бути пожежі. Молодці,
ви знаєте багато повір’їв. Повертаючись
з вирію, лелеки відкладають 2-7, а найчастіше 4 білих яєць, які птахи
насиджують по черзі. Через місяць з’являються голі, безпорадні пташенята. Їх в
народі називають лесиками. Лесики дуже швидко ростуть. Вони, на відміну від
дорослих, мають голос – пищать. А дорослі лелеки клацають дзьобами. Вони голосу
не мають.
Отже, кого називають лесиками?
(Маленьких лелеченят).
ІV
сторінка “Мудрослів’я”.
У народі кажуть : “Лелека хату від
лиха береже”.
- Як ви думаєте, а ще де, крім осель,
подвір’їв, садів селяться лелеки?
- Так, вони гніздяться по лісах, поблизу озер, рік, боліт, де багато жаб.
- А чому бузько гніздується поблизу жаб? (Жаби, гадюки, вужі –
найсмачніша їжа для лелек) .
- Про це є
прислів’я: “Проковтнув, як бусол
жабу”.
- А які ще прислів’я про цих птахів знаєте?
Діти.
- Де лелека не літає, а на весну додому
повертається.
- Де лелека водиться, там щастя родиться
- Лелеки на хаті - то
щастя, бо від лиха бережуть господарів.
- Лелека хату від лиха
береже.
- Прилетіли лелеки – весну
принесли здалека.
- Молодці! Яку ж ще назву
лелеки, бузька ви почули? (Бусол).
- Хочу сказати, що словнички
подають ще назву “бусел”.
- Як ласкаво можна назвати бусла?
(Буслик). (Картки зі словами: бусол,
бусел, буслик).
V сторінка “Народні прикмети”.
- На цій сторінці ви дізнаєтесь про те, які
висновки зробили люди на основі спостережень за цими птахами. Отже, народні
прикмети.
Коли
буслик подружився з людьми, ніхто не пам’ятає. Але люди дуже дорожать дружбою з
чорногузом. І встановили, що:
Випаде
погожа днина -
Боцян на нозі одній.
Стане,
де очеретина,
Мов
порине в царство мрій.
Міцно
став на двох ногах,
Провіща
негоду птах.
Буря
щоб не підняла,
Не
розгорне він крила.
А
коли немов приріс
До
землі двома ногами,
Під
крило сховає ніс –
Буря
вже не за горами!
(О.
Ющенко)
- Чорногуз приносить тепло і забирає назад у
вирій.
- Активно тріскочуть надвечір дзьобом –
завтра буде сонячний день.
- Починає непокоїтись – на погану погоду.
- Якщо поважні птахи поспіхом вирушають на
перезимовку – чекай суворої зими.
- Ви,
напевно , звернули увагу на слово боцян.
Це ще одна назва білого птаха . Назви бусол,
боцян, бузько – різновиди одного слова, що є в польській, словацькій мовах.
А буслик– це пестливе значення від бусол.
VІ сторінка “Поетична”.
Поетична назва
лелеки – “гайстер”, тобто “білий птах з чорною відзнакою”. Що нам повідомить
про назву “Словничок”?“Назва гайстер
поширена в західних областях України, походить вона з німецької мови, означає
“велика сорока”.
Про лелеку складено багато віршів.
Послухайте їх уважно та приготуйте відповідь на запитання:
- Як люди відносяться до
чорногуза?
Лелека
Ще
дідусь мій примостив
колесо
на хаті.
І
лелеки з тих часів
Стали
прилітати.
Мов
сторожа нагорі,
Зверху
поглядають.
Від
мишей, комах, щурів
Двір
оберігають.
І
висиджують малят
У
дощі і спеку,
Пройде
літо – полетять
У
краї далекі. (В. Поронова)
Лелеки
На
старій вербі похилій
Під
дощем і спекою,
Жила
собі лелечиха
із
лелекою.
На
болото вдвох літали,
Жаб
в болоті ловили,
Свого
сина лелеченка
Жабами
кормили.
Полетіли
раз на лови вдень,
Як
отепер би.
Де
взялася шура-буря,
Похилились
верби...
Зруйнувала
шура-буря
Те
гніздечко тихе.
Де
синочок? Плаче батько, плаче лелечиха.
Діти
знайшли лелеченька,
Відігріли:
- Ач, ти!
Ось
вам, – кажуть, – ваш синочок,
Нате
і не плачте!
Ще
й нове гніздо їм звили
Колосок
до колоска,
А
щоб буря більш не здула –
Положили
колесо.
На
старій вербі похилій,
Під
дощем і спекою,
Живе
й досі лелечиха із лелекою.
(І. Нехода)
- Як люди відносяться до лелеки? (З
добротою, любов’ю, щирістю, турботою).
- За
що шанують цього білого красеня? (За вірність і любов до Батьківщини).
VІ сторінка
“Цікавинка”.
Орнітолог.
(“Словничок”: Орнітолог – це вчений, який вивчає життя
птахів).
- Відкриємо сторінку “Цікавинка”.
Цікаво, що...
- Довжина дзьоба у лелеки 19 см.
- Вага білого лелеки досягає 3,5 – 4 кг,
довжина крила – 58-61 см.
-
Живуть боцяни близько 20 років, зимують на берегах Середземного моря.
-
Лесики у гнізді перебувають 70 днів.
-
Протягом дня бусли приносять їжу одномісячним пташенятам 9 разів.
-
Чорногузи долають водний прості лише тоді, коли бачать протилежний берег.
-
Летять лелеки до вирію зі швидкістю150 км /год, а коли повертаються додому –
вдвічі швидше.
- У
лелеки білого 112 родичів. Є серед них лелека чорний. Ці птахи, на відміну від
своїх родичів, тримаються глушини.
Живуть близько 30 років. Чорних лелек у Європі дуже мало, тому вони
потребують особливої охорони. Лелеку
чорного занесено до Червоної книги України. (Малюнок лелеки чорного).
VІІ сторінка “Підсумкова”.
- Років 5 назад поселилися в центрі нашого
села лелеки. Обрали місце незвичайне – Обеліск Слави. І в спеку, і в дощ не
залишають свого гнізда. Стукотом дзьобів нагадують нам про тих, хто загинув в
бою за рідну землю.
- Що ви відчуваєте, коли спостерігаєте за
цими чудовими птахами?
- Чим же привабило наше село цих білих
красенів?
- Що принесли нам на своїх крилах бузьки?
- Не турбуйте їх, не злякайте. І вони знову
і знову повертатимуться сюди, приноситимуть весну, тепло, щастя і берегтимуть
нас від лиха.
- Ось і закінчується наш журнал. Ось він
перед вами. А чи може бути журнал без назви? Виберіть назву для нашого журналу
з тих слів, які називають лелеку.(“Буслик”, “Лесик”)
Довідкове
бюро.
- В Україні журнал під назвою “Буслик” вже
видається. Це журнал для дітей про природу. Хто хоче більше дізнатися про
лелеку і про птахів взагалі, раджу скористатися такою літературою: (перелік
книжок та журналів на виставці із зазначенням, про що цікаве можна довідатись,
прочитавши їх).
Вчитель.
- Я бажаю вам, діти, добра і злагоди, щоб на
вашому подвір’ї завжди селилися лелеки, нагадували вам про любов, вірність,
ніжність, чуйність і добро.
Учень.
Все на землі нам, все треба берегти.
І птаха, й звіра, і оту травинку.
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо врешті ти – лише її частинка.
Чарівний світ
природи
Конкурс малюнків
І. Весна – красна
Виховний захід
І ведучий. Друзі! Велика і
прекрасна наша рідна Земля. Перед кожним з нас пролягли широкі та ясні шляхи. І
хоч де б ви не були, не забувайте рідного краю, що вас зростив. Земля... Це
все, що росте і цвіте на ній, - у садах, лісах, парках, на полях та зелених
луках.
ІІ
ведучий. Це навколишня природа. Кожне деревце,
квітка – то частинка природи, частка нашої Батьківщини. Змінюється, вічно
оновлюється її світ. Погляньте навколо: ласкаво гріє сонечко, спадають важкі
краплини з дахів. А в синьому небі летять пташині зграї. Це їм березень
відкриває ворота у рідний край.
Чути стукіт: тук – тук, тук – тук!
І
ведучий. Всім всім всім! Слухайте! Слухайте! Телеграма
від дятла: “Іде весна! Іде весна!”.
Веснянка
Весно, весно, весняночко,
Прийди до
нас, паняночко,
Прийди,
прийди, теплом утіш,
А ти, сонечко, світи ясніш.
Весна
Вийшла я із лісу, лугові вклонилась –
Од вітрів і сонця луг зазеленівся,
А до мене трави у полях прослались,
А до мене з гаю птахи озивались.
А за ними в лузі озивались квіти
Починаю, друзі, землею ходити.
(Муз.
І. Островерхого, сл. М.Пономаренко. Пісня “Іде весна”)
Веснянка
Весна не сама іде,
За собою братів місяців веде.
Березень
Я – перший місяць весни. Про мене в
народі кажуть, що я чарівник і витівник: одна нога в чоботі, а друга – в
черевику, в лівій руці – заметіль, а в правій – дощ, за плечима – мороз, а під
ногою – туман. Та весна всепереможна! У всьому видно її ходу. Викидає срібно –
пухнасті котики верба, а в лісі з’явився мужній і ніжний первоцвіт. У голубому
піднебессі пливе жайворонок, кличе в поле сіячів.
Квітень
Хоч немає ні дощів, ні зливи,
Квітень – місяць – справжній водолій.
Він вихлюпує річок розливи,
Підмива пісок береговий.
Підпливають верби кучеряві
І синіють луки заливні.
Та на змоклій лісовій галяві
Засинілись проліски дрібні.
Травень
Іду і весело співаю,
Дощами землю поливаю,
Святковими піснями
І громом над полями,
Не з лійки – поливалки,
А з грозової хмарки.
Веснянка
Ти, рясненький дощику, упади
На городи, на левади, на сади.
На багаті наші землі, на родючі,
Щоб пшениці колосилися, як тучі.
Еколог
Коли землю промінь зігріва,
Тане сніг, струмок співа,
І краси чудові діти
Зір не бавлять дивні віти.
А ось проліски, дивися,
Поміж снігу
розбрелися.
Браконьєр
Ну, а це що за
природа?
Серед лісу, серед льоду?
Зима ще не встигла піти –
А вони взялися цвісти.
Квітів я нарву в пакети,
Дома пороблю букети,
Віднесу їх на базар
І отримаю навар!
Принесу ці квіточки
Грошенят мені таки.
Ой, розумний я купець,
Ой, хлопчина молодець!
Ану, квіточко маленька,
Йди мені до рук швиденько!
Не вагайся, йди хутчіш
У пакет великий мій.
Пісня
“Берізонька” (муз. Л. Левітової, сл. Г. Демченко)
(Виходить
Королева Природи).
Королева
Природи.
Постривай лишень, чекай!
Жодну квітку не чіпай!
Як посмів, тебе питаю,
Рвати цвіт, що розцвітає?
Не для тебе тут у лісі
Квітнуть проліски взялися.
Та яке ж ти право маєш,
Що красу таку зриваєш
Я – Природи Королева,
Родом з лісу царя Лева.
І тварину, і людину
Покараю за провину.
Щоб надалі ти не смів
Нищити красу лісів.
Браконьєр
Ти прости мене, Богине,
Я віднині неупинно
Берегтиму пильно ліс,
Щоб він квітами заріс.
І допоки жити буду,
Берегтиму квіти всюди.
Еколог
Дякуємо всі Богині
Та не рвемо квіти нині.
Роздивімося в саду
Квітів вроду молоду
Діти
Я квітку лісову не стану рвати,
ЇЇ додому я не понесу.
Бо вдома їй джмеля не погойдати
І не попити ранками росу
Метелика ловить не хочу нині:
Він – квітка неба, хай живе собі.
Птахів і звірів зберегти повинні:
Вони – краса природи і землі.
(Муз. І.
Островерхого, сл. М. Пономаренко. Пісня “Дзвіночки”)
Королева
Природи
Пам’ятай
же ти, людино,
Коли
будеш воду пить,
Що
дерева також плачуть,
Що
і гілці теж болить.
Помилуйсь
на кожну гілку,
Полюби
і ліс, і гай,
А
сокиру, ножик, пилку
Краще
вдома залишай.
І
еколог
Поводьтеся
в лісі тихо
І
не робіть в ньому лиха.
Ліс
не любить пустотливих,
Метушливих
і крикливих.
Вітів,
прошу, не ламайте
І
травинок не займайте.
І
тоді в казкове диво
Ви
потрапите...Щасливо!!!
ІІ
еколог
●
Я дарую вам “Червону книгу”. Вивчайте
її, бо тварини і рослини не даремно занесені сюди, вони можуть зникнути
назавжди.
Ведмедик, Зайчик, Лисичка, Вовчик
читають лист – звернення до людей
.
Зайчик
В “Червону книгу” ми занесли
Світ неповторний і чудесний
Що поступово вимирає,
Тому рятунку в нас благає.
Вовчик
Невже в майбутньому на світі
Не будуть квітнуть дивні квіти?
Конвалії й фіалки ніжні
І вісник березня – підсніжник?
Лисичка
Невже в майбутньому на світі
Не будуть зеленіти віти –
Верби, берізки, горобини
І диво – дівчини – калини?
Ведмідь
Набираю у груди повітря
Кричу, щоб почули усі:
На землі цій, в природі,
Ми – діти
Ми без неї – ніщо в цілі
світі,
Ми без неї – ніщо в цім житті.
Діти
Стрункі тополі, клени гостролисті.
Над ставом верби, спів пташиних зграй
Безкраї золоті поля пшениці,
Затишний, серцю милий край
(Д. Кухарський).
Всі-всі-всі-усі на
землі
Дуже потрібні – великі й малі.
На всіх-всіх-всіх тримається світ,
Про це забувати ніколи не слід!
Сонечко
Весна прийшла, весна прийшла,
Весну стрічаймо, діти.
Весна пісні нам принесла,
Вінки, чудові квіти!
Весна
Весна-красна!
Куди ступлю, там сонце сяє,
Усе навколо оживає.
Іду, пробуджую від сну
Вкраїнську землю чарівну.
Принесла я вам літечко,
Ще й запашне зіллячко.
А дівчаткам - по віночку
З хрещатого
барвіночку.
(Весна роздає
віночки, які дівчатка одягають на голову, вклоняються Весні. Виконують танок з
віночками).
Весна
Вмійте природу любити,
Вам у походи ходити.
І мандрувать, любі діти,
Вмійте природу любити,
Кожній стеблині радіти
В полі, у лісі, над
яром –
Квіти, дерева і трави...
Королева Природи.
Цвіту не рвіте задарма,
Гілку не зламайте для забави.
Оберігайте ж повсюди
Шлях і стежину у гаї.
Все те окрасою буде
В нашому рідному краї.
Сонечко
Вже зеленіють лани,
Пташки летять до весни.
Всюди ласкаве тепло
Сонце для вас розлило.
Птахи всі причепурились,
У дзеркальце подивились,
Хохолочки причесали,
І про рід свій згадали.
Шпак
Я –один із пташок,
Любий чий вам голосок...
Один з перших прилітаю,
Хатку свою заселяю. Хто я?
Діти. Шпачок!
Школяр із шпаківнею
Там, де сонечко червоне,
Дзвонить жайворонок, дзвонить.
Мов супутник в вишині,
Посила нам позивні.
Прийняли ми ті сигнали
І шпаківні почіпляли.
Шпак
Ось у мене кілька телеграм від ваших
пернатих друзів. Послухайте одну із них: “Школа. Друзям пернатих. Оглянули
шпаківні – будиночки, виготовлені вами. Задоволені, дуже раді. Влітку віддячимо
– знищимо шкідників ваших садів. До скорої зустрічі. Перелітні птахи.”
Сонечко
А весна іде, як фея,
В чарах шуму і пісень,
Біла, біла, як лілея,
В квітах яблунь і вишень.
Скрізь блукає, все вітає,
Йде і сіє срібний світ,
Обсипає білий цвіт.
Стане, гляне Сонцю в очі
І спочить від щастя хоче.
(Муз.
І.Островерхого, сл. М. Пономаренко. Пісня “Вийшло сонечко”)
Діти
Ми посадимо липи,
клени –
Буде місто усе зелене.
Ми посадим в полі тополі,
Хай вони зростають поволі.
Ми обсадимо школу бузками,
Обів’ємо площу квітками.
Хай ростуть дерева і квіти,
Мов здорові, радісні діти.
Дерева зростатимуть з нами,
Дзвенітимуть містом гілками.
Хай шумить і гай, і ліщина,
Хай цвіте, розквіта
Україна!
(Муз.
І.Островерхого, сл. М. Пономаренко. Пісня “Ой весна красуня йде”)
Підведення підсумків проекту
Час проведення березень
Бібліографія
1.
Васильчик А. Лелека просить
порятунку. // Шкільна бібліотека. – 2003. - №1. – С. 29-30.
2.
Губанова Т. Вернісаж весняних
кольорів. // Початкова освіта. – 2006. - №10 –
С. 7.
3.
Ілюстрована енциклопедія тварин.
Стрєлков Д.Г., Це ханська О.Ф. Книга 2. – Харків: Пегас, 2005. – С. 24.
4.
Козленко Валентина. Свято Весни. //
Початкова школа – 1997. - №3. – С. 17.
5.
Комаринець Валентина. З природою живи
у дружбі (Екологічний тренінг-подорож). //Початкова школа. – 2007. - №9. – С.
23.
6.
Короткий тлумачний словник
української мови // Під ред.. Д.Г. Гринчишина. Київ. : Рад школа, 1988. – 820с.
7.
Лавренюк Н.А. Чарівні дівчата. //
Позакласний час. – 2005. - № 3-4. – С. 56-57.
8.
Позакласна робота з природознавства в
1-4 класах. Посібник для вчителя. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2004.
9.
Хасієва Г.М. Білий птах з чорною
ознакою. // Розкажіть онуку. – 2003. - № 29. – С. 19-21.
10.
Червона книга України. Шапаренко
О.Ю., Шапаренко С.О. – ПП «Торгсінг Плюс» Харків, 2008. – С. 306.
11.
Шулежко А. Станемо дружно на захист
природи. // Шкільна бібліотека. – 2003.
- № 11. – С. 35.
|
|
Коментарі
Дописати коментар